Uitnodiging VO-Raad
Steeds meer scholen merken positieve effecten van heterogene brugklassen voor de leerlingen. Zo blijkt uit onderzoek dat schoolleiders een sterke verbetering in de plaatsing van hun leerlingen na de brugklas ervaren. Wil je op jouw school ook stappen zetten met de (door)ontwikkeling van heterogene brugklassen? Tijdens de werkconferentie 'Handvatten voor de heterogene brugklas' op 7 april kan je inspiratie opdoen en krijg je handvatten om met deze uitdagende ontwikkeling (verder) aan de slag te gaan.
Zo’n 55% van de brugklasleerlingen in Nederland volgt het onderwijs in een heterogene brugklas. De positieve effecten die deze en andere vormen van latere selectie kunnen hebben zijn dan ook op veel scholen bekend. Zo blijkt uit onderzoek dat leerlingen in een gemengde brugklas met hun diploma vaker het basisschooladvies overtreffen. De uitvoering van een gemengde brugklas is echter uitdagend, volgens de schoolleiders uit recent onderzoek: hoe zorg je als schoolleider voor de juiste randvoorwaarden? Hoe ga je om met het curriculum? En welke keuzes maak je in de toetsing en het lesmateriaal?
Wat kan je verwachten?
Tijdens de werkconferentie wordt inhoudelijke verdieping, praktische handvatten en gezamenlijke uitwisseling afgewisseld. Na een plenaire keynote gaan de deelnemers in groepen uiteen, om in twee rondes workshops naar keuze te volgen.
Programma
Introductie en keynote: 13.00 uur – 14.00 uur
Workshopronde 1: 14.15 uur - 15.30 uur (keuze uit verschillende workshops)
Workshopronde 2: 15.40 uur – 16.55 uur (keuze uit verschillende workshops)
Afsluitende borrel: 17:00 uur