LEPOVO en LEJK geven advies over differentiatie van de pabo
Met het oog op de dit voorjaar aangenomen motie aangaande differentiatie binnen de pabo, heeft het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) en het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) verzocht te komen met een onderbouwd antwoord op twee vragen, die uiteen vallen in een aantal deelvragen:
1 Als je zou differentiëren binnen de pabo ten aanzien van het jonge en oudere kind, bij welke (leeftijds)groep zou dan de grens gelegd moeten worden voor het jonge en voor het oudere kind, en waarom?
a. Hoe ontwikkelen kinderen zich gedurende hun basisschoolperiode, welke fases zijn daarin te onderscheiden?
b. Waarin verschillen het jonge en oudere kind van elkaar als het gaat om leren?
2 Over welke kennis dient elke leraar, ongeacht de gekozen pabo-differentiatie te beschikken en welke kennis is specialistisch voor een van beide differentiaties, en waarom?
a. Welke vakinhoudelijke kennis is noodzakelijk voor zowel het lesgeven aan het jonge als het oudere kind, en welke specifiek voor het jonge of oudere kind?
b. Welke (vak)didactische kennis is noodzakelijk voor zowel het lesgeven aan het jonge als het oudere kind, en welke specifiek voor het jonge of oudere kind?
c. Welke pedagogische kennis is noodzakelijk voor zowel het lesgeven aan het jonge als het oudere kind, en welke specifiek voor jonge of oudere kind?
d. Welke ontwikkelingspsychologische kennis is noodzakelijk voor zowel het lesgeven aan het jonge als het oudere kind en welke specifiek voor jonge of oudere kind?
Bovenstaande vragen zijn door de lectoren, verbonden aan LEJK en LEPOVO, opgepakt door middel van desktopresearch bestaande uit een literatuur- en documentanalyse. Download het resultaat hier (PDF).