Terugblik klankbordgroep-bijeenkomst LEPOVO, 12 juni 2024
Bij de Klankbordgroep-bijeenkomst op 12 juni 2024 stonden we allereerst stil bij de politiek. In april deden LEPOVO en LEJK een gezamenlijke oproep tot het niet splitsen van de pabo, maar om juist te gaan opleiden over grenzen heen. Deze oproep volgde op een motie, die op 2 april 2024 door de Tweede Kamer werd aangenomen. Deze oproep was onderwerp van de eerste presentatie van deze dag. Lector Patrick van Schaik lichtte (via Teams) toe, waar volgens hem de knelpunten zitten.
Op deze pagina zijn terug te vinden:
De presentatie van de ochtend over het splitsen van de pabo door lector Patrick van Schaik
Samenvatting van de genoteerde aanvullingen en suggesties rond de overkoepelende onderzoekslijn van LEPOVO
Het gehele verslag is terug te lezen in dit document (pdf)
Wij bedanken iedereen die aanwezig was en heeft meegedacht! Onze dank gaat ook uit naar SLO voor de gastvrije ontvangst.
De volgende bijeenkomst staat gepland voor donderdag 14 november 2024, voorafgaand aan het symposium ‘Overgangen, kwetsbaar of kansrijk?’ (zie agenda).
Feedback Klankbordgroep LEPOVO op de volgende stap in het overkoepelend onderzoek (samengevat)
Onderaan deze pagina vind je de link naar het gehele verslag in PDF.
Volgen en toetsen van leerlingen in PO en VO
Onderzoekslijn 1 gaat over 'het volgen van 8- tot 14-jarigen in hun ontwikkeling'. Vanuit de Klankbordgroep-bijeenkomst van maart kwam o.a. naar voren dat het Hoe en Wat van toetsen en volgen in leerlingvolgsystemen verbetering behoeft. Dit is nader besproken in juni.
Hoe volgen en toetsen?
Van het stellen dat een toets een middel is en geen doel, kun je er vervolg aan geven. Je hoeft niet vies te zijn van een toets maar laat de ontwikkeling van een kind in een breed beeld zien.
Bij de opleidingen kunnen aanstaande leraren beter bekend worden met de why, how en what van toetsen, maak het onderdeel van de opleiding. En zo zijn er meer tips om de vraag 'wat toets je' beter in te vullen.
Wat volgen en toetsen?
Bij het onderdeel, wát je dan volgt en toetst, komen interessante punten naar voren: kijk naar het kind in bredere zin: leerpotentieel en interesse, bijvoorbeeld. Maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, burgerschap, specifieke sterktes en valkuilen van doelgroepen. Praktisch gezien worden genoemd: kernvakken, 0-meting en 2 volgmetingen; het werken op eigen niveau, inzicht in voortgang en werkhouding, doelen en haalbaarheid.
Samenwerking versterken
Onderzoekslijn 2 is gericht op onderzoek naar rijke kansen in de overgang po-vo. In maart bleek bij de Klankbordgroep-bijeenkomst dat samenwerken veel aandacht verdient, tussen opleiders, professionals, PO-VO en met ouders. Dit is verder uitgediept op diverse vlakken: tussen PO en VO, interprofessioneel, binnen teams, met ouders en leerlingen.
Overige suggesties vanuit de Klankbordgroep
Bij de bijeenkomst was er ook ruimte voor overige suggesties. Die kwamen er, zoals het advies om gebruik te maken van de bevoegdheid van een kunstdocent (ongegradeerd). En laat studenten van de Pabo stagelopen in het VO en leren over advisering in groep 8 (dit gebeurt al in een minor bij InHolland).
Kortom: de Klankbordgroep dook in de onderwerpen en dacht mee, waardoor de onderzoekers veel tips en aanwijzingen hebben, hoe ze met het onderzoek verder kunnen gaan.