Terugblik symposium ‘Overgangen, kwetsbaar of kansrijk’ op 14-11-2024
Bij de opening door Anita Derks (directeur LEJK) en Elvira Folmer (directeur LEPOVO)
Op donderdag 14 november kwamen specialisten en geïnteresseerden in samenhang po-vo samen bij het symposium ‘Overgangen, kwetsbaar of kansrijk?’, dat LEPOVO samen met het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind organiseerde in Zwolle. Collega's uit zowel de voor- en vroegschoolse educatie, het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en lerarenopleidingen gingen in verschillende sessies in gesprek rondom de vraag 'hoe optimaliseren we de overgang van kinderopvang-onderbouw basisschool en basisschool-voortgezet onderwijs?'. Dit zijn kwetsbare momenten die heel veel kansen bieden voor kinderen, leerkrachten, pedagogisch medewerkers en scholen. Dit speelt op alle scholen en vraagt om aandacht in de curricula van de lerarenopleidingen.
Vanuit het Landelijk Expertisecentrum po-vo werden er twee kennisdeelsessies geleid door de lectoren, verdeeld over twee rondes.
Een soepele overgang PO-VO: Good practices in beeld, geleid door Henderien Steenbeek
In deze sessie is het onderzoeksplan voor de tweede fase van het overkoepelend onderzoek van LEPOVO gepresenteerd: de opzet van het onderzoek dat in 2025 zal gaan plaatsvinden. Hierin gaan we goede regionale aanpakken in beeld brengen en dit verdiepen we vanuit het perspectief van de scholen, ouders en leerlingen. De aanwezigen hebben actief en kritisch meegedacht over de aanpak en de wijze waarop we de relevantie van het onderzoek zo groot mogelijk kunnen maken voor het onderwijs en de opleidingen. Lector Linda van den Bergh was betrokken bij de voorbereidingen.
Opleiden over grenzen van PO en VO: over de inrichting van pabo's en tweedegraads lerarenopleidingen, geleid door Patrick van Schaik
Een bekend breukvlak in de doorgaande ontwikkeling en het leren van leerlingen is de overgang van po naar vo. Hier is in verschillende mate aandacht voor in het werkveld, zoals te lezen in de praktijkvoorbeelden in het overkoepelend onderzoek van LEPOVO. Maar welke aandacht heeft de overgang po – vo in onze lerarenopleidingen? Wat doen pabo’s en 2e graads lerarenopleidingen om hun studenten voor te bereiden om als startende leraar aan te sluiten op de andere sector? In deze sessie hebben we de eerste resultaten laten zien van ons onderzoek hiernaar onder lerarenopleidingen en we zijn met elkaar in gesprek gegaan over onze eigen opleidingen en het belang van opleiden over de grenzen van po en vo heen.