Opleiden over de grenzen van po-vo heen Paula Harte-Lejk Opleiden over de grenzen van po-vo heen Paula Harte-Lejk

PABO-ALO’s, wat zijn de ervaringen tot nu toe?

Waarom de combinatie Pabo-ALO zo’n goed idee is - suggestie van lector Patrick van Schaik.

Steeds meer hogescholen bieden een gecombineerde Pabo-ALO-opleiding aan. De vorm verschilt. Het doel is hetzelfde: het opleiden van dubbelbevoegde leerkrachten die breed inzetbaar zijn. Hoe goed zijn deze nieuwe opleidingen? Vorige keer in Lichamelijke Opvoeding Magazine ging het over het ontstaan van de Pabo-ALO’s. Nu over de praktijk: wat zijn de ervaringen tot nu toe?

In Lichamelijke Opvoeding-magazine 5 (juni 2021) wordt gekeken naar de combinatie van de Pabo met de ALO:

Steeds meer hogescholen bieden een gecombineerde Pabo-ALO-opleiding aan.
De vorm verschilt. Het doel is hetzelfde: het opleiden van dubbelbevoegde leerkrachten die breed inzetbaar zijn. Hoe goed zijn
deze nieuwe opleidingen? Vorige keer in Lichamelijke Opvoeding Magazine ging het over het ontstaan van de Pabo-ALO’s. Nu over de praktijk: wat zijn de ervaringen tot nu toe?

Dit artikel is het vervolg op het artikel van mei 2021.

Meer lezen
Opleiden over de grenzen van po-vo heen Paula Harte-Lejk Opleiden over de grenzen van po-vo heen Paula Harte-Lejk

Waarom een gecombineerde Pabo-ALO een goed idee is

Waarom de combinatie Pabo-ALO zo’n goed idee is - suggestie van lector Patrick van Schaik.

Op de HAN zijn ze er drie jaar mee bezig. Bij Fontys en Hanzehogeschool Groningen ronden ze nu het eerste jaar af. En op de CALO van Windesheim werken ze met een pre- Pabo minor waarna het vijfde jaar gevolgd kan worden.

Een gecombineerde Pabo-ALO. Twee volwaardige opleidingen in vier of vijf jaar. Hoe kan dat goed gaan? Op verzoek van ALO Nederland vertellen vier onderwijsprofessionals vanuit Pabo en ALO over hun ervaringen met het nieuwe opleidingstraject. Is het een kwalitatieve teloorgang? Of juist een geweldig goed idee?

In Lichamelijke Opvoeding-magazine 4 (mei 2021) wordt gekeken naar de combinatie van de Pabo met de ALO:

Op de HAN zijn ze er drie jaar mee bezig. Bij Fontys en Hanzehogeschool Groningen ronden ze nu het eerste jaar af. En op de CALO van Windesheim werken ze met een pre- Pabo minor waarna het vijfde jaar gevolgd kan worden.
Een gecombineerde Pabo-ALO. Twee volwaardige opleidingen in vier of vijf jaar. Hoe kan dat goed gaan? Op verzoek van ALO Nederland vertellen vier onderwijsprofessionals vanuit Pabo en ALO over hun ervaringen met het nieuwe opleidingstraject. Is het een kwalitatieve teloorgang? Of juist een geweldig goed idee?

Meer lezen

Lees meer over 10-14 onderwijs bij het Tienercollege door Prisma in Doetinchem

Brochure over het Tienercollege van Prisma in Doetinchem, tip van Lilian Weenk

Het Prisma in Doetinchem doet ‘t: lesgeven aan leerlingen in de leeftijd 10-14. Lees verder over het Tienercollege in de brochure:

Meer lezen

SOOOOL10-14 video bij het vijfjarig bestaan

SOOOOL 10-14

Tip van Dorien Stals, Teamleider SOOOOL10-14 (Stichting LVO, Horst aan de Maas)

SOOOOL10-14 bracht een video uit bij het vijfjarig bestaan, 2023

Bij het vijfjarig jubileum van SOOOOL10-14, het Tienercollege van Horst aan de Maas, waarin het Dendron College, Dynamiek Scholengroep en Yuverta samenwerken, is een naast een magazine ook een video uitgebracht.

Meer lezen

Wat is eerlijk?

Wat is eerlijk - Marijke van Vijfeijken

Tip van Linda van den Bergh, lector LEPOVO

Deze zelfscan, ontwikkeld door Marijke van Vijfeijken (HAN), is een hulpmiddel bij bewustwording van professionals. In de selfscan staan stellingen waarvan uit wetenschappelijk onderzoek bekend is dat die een positieve bijdrage leveren aan kansengelijkheid in de klas. De zelfscan bestaat uit zeven onderdelen.

In de LEPOVO-onderzoekslijn 2 is bewustwording van professionals een belangrijk thema. Deze zelfscan (PDF), ontwikkeld door Marijke van Vijfeijken (HAN), is hier een hulpmiddel bij. In de selfscan staan stellingen waarvan uit wetenschappelijk onderzoek bekend is dat die een positieve bijdrage leveren aan kansengelijkheid in de klas. De zelfscan bestaat uit zeven onderdelen: 1. Leerdoelen 2. Hoge verwachtingen 3. Erkenning en waardering van verschillen 4. Samenwerken met ouders 5. Compenseren van onderwijsachterstand 6. Rechtvaardig beoordelen en beslissen 7. Leerlingen van en met elkaar laten leren.

Met behulp van de zelfscan kun je als professional een inschatting maken over de mate waarin je bijdraagt aan gelijke kansen voor leerlingen uit verschillende sociale groepen. Je houdt hiermee jezelf een spiegel voor. Daarnaast kan de scan ook gebruikt worden als startpunt voor dialoog met het team over het (nog meer) werken aan gelijke kansen.

Wat is eerlijk? - Uitgeverij PICA (pdf)

Meer lezen

SOOOOL10-14 jubileummagazine bij het vijfjarig bestaan

SOOOOL 10-14

Tip van Dorien Stals, Teamleider SOOOOL10-14 (Stichting LVO, Horst aan de Maas)

SOOOOL10-14 bracht een magazine uit bij het vijfjarig bestaan, 2023

Bij het vijfjarig jubileum van SOOOOL10-14, het Tienercollege van Horst aan de Maas, waarin het Dendron College, Dynamiek Scholengroep en Yuverta samenwerken, is een magazine uitgebracht.

Meer lezen

Een eerlijk advies voor elk kind

Het Schoolplein

Tip van Lilian Weenk, Directeur TienerCollege 't Prisma Stichting GelderVeste

Denken in mogelijkheden en andere onderwijsvormen toepassen, bevordert kansrijk adviseren.

Meer lezen

Wanneer ongelijkheid oneerlijk wordt

met Eddie Denessen

Tip van Martine Derks, Kwartiermaker Landelijk Expertisecentrum PO-VO

Het gepolariseerd publiek debat over goed onderwijs blokkeert wijzigingen in ons onderwijsstelsel.

Meer lezen