LEPOVO bij het Velon-congres 2024 in Utrecht

Heel leuk nieuws: wij organiseren een wereldcafé bij het Veloncongres op maandag 18 maart aanstaande. Van 14-15.10 uur kun je luisteren naar onze lectoren Patrick van Schaik, Linda van den Bergh, Henderien Steenbeek en directeur Elvira Folmer over de onderzoekslijnen en het overkoepelende onderzoek dat we gestart zijn.

Kennisdeling en kennisontwikkeling vormen het hart van het Landelijk Expertisecentrum PO-VO. In de drie onderzoekslijnen werken onderwijsprofessionals, lerarenopleiders en onderzoekers samen om te komen tot uitgangspunten voor het handelen van de professional die werkt met 8- tot 14 jarigen. Ook brengen we in kaart wat deze uitgangspunten betekenen voor opleiding en professionalisering.

In een overkoepelend onderzoek vanuit de drie onderzoekslijnen samen, zullen praktijkvoorbeelden verkend en gedeeld worden. Hiertoe doen we in 2024 een brede inventarisatie van verschillende praktijken in het po, vo en in de opleidingen. Zo zal er een aantal praktijken gedetailleerd worden beschreven en geanalyseerd vanuit de verschillende onderzoeklijnen: volgen van leerlingen, het creëren van rijke kansen en het opleiden over grenzen heen.

We bespreken de opzet en voortgang bij het Velon Congres en de bijeenkomst met de klankbordgroep op 20 maart. We formuleren daarna onderzoeksvragen en ontwikkelen instrumenten voor de gedetailleerde casebeschrijvingen en het selecteren van praktijken voor een gedetailleerde beschrijving.

Daarna volgen de gedetailleerde praktijkbeschrijvingen door de lectoren en leden van de binnenkringen en de bespreking hiervan met de klankbordgroep en de kennisontwikkeling door vergelijking van praktijken. Op deze wijze combineren we het delen van kennis, het inspireren met concrete praktijkvoorbeelden en het ontwikkelen van kennis met elkaar.

Zien wij jou in Utrecht? #opleideninverbinding

Vorige
Vorige

Kansrijk adviseren in het onderwijs: LEPOVO doet wetenschappelijk onderzoek naar mogelijkheden tot verbetering van de overgang van primair naar voortgezet onderwijs

Volgende
Volgende

Werk mee aan de evaluatie van het symposium ‘Overgangen, kwetsbaar of kansrijk?’