In het kader van het overkoepelend onderzoek door LEPOVO zijn diverse scholen in beeld gebracht. Hoe organiseert SOOOOL 10-14 in Horst aan de Maas een soepele, kansrijke overgang voor leerlingen tussen PO-VO?

Paspoort

· Naam school: SOOOOL 10-14 - Samen Ontdekkend Onderzoekend Ontwerpend Ondernemend Leren 10-14, Horst aan de Maas (L.), ontwikkeld in 2017.

· Type onderwijs: PO-VO

· Naam geïnterviewde: Dorien Stals, mede-ontwikkelaar en teamleider van SOOOOL 10-14

· Bestuur: Dendron College (vmbo – havo – vwo), Yuverta (vmbo-mbo-het groene lyceum) en Dynamiek Scholengroep (basisscholenkoepel). Deze drie besturen hebben een samenwerkingsovereenkomst.
SOOOOL heeft geen eigen BRIN nummer: de leerlingen zijn ingeschreven bij Dynamiek of Dendron. Het geld volgt de leerling: SOOOOL wordt gefinancierd vanuit het budget dat beschikbaar is per leerling. Er is een teambevoegdheid aangevraagd, waardoor de docenten over de eigen sector heen les mogen geven (vo docent aan po leerlingen en andersom). Deze mogelijkheid is nu met 5 jaar verlengd.

Van PO naar VO bij SOOOOL 10-14

· Met wie leren zij? Met de klas, samengesteld uit kinderen van de scholen die hiervoor hebben gekozen.

· Waar leren zij? In de SOOOOL-locatie zijn drie lokalen beschikbaar en coachkamertjes voor gesprekken en groepswerk. Voor bepaalde lessen gaan ze naar de vo-locatie, sommige fietsen naar Yuverta.

· Waarmee leren zij? Met o.a. de digitale methode Numo voor kernvakken taal, rekenen en Engels , die adaptief wordt aangeboden. Thematisch werken met op basis van open leermiddelen.

· Wanneer leren zij? Van 8.30 tot 14.00 uur plus 1 uur coaching en studievaardigheden per week.

· Hoe worden leerlingen gevolgd en getoetst? Elke leerling heeft een klapper voor de verzameling van resultaten en feedback. Elke leerling start het schooljaar met een nulmeting voor taal, rekenen en tekstbegrip, in januari en in juni de volgmetingen met Diatoetsen. De resultaten zijn gekoppeld aan Numo. Voor de vo-vakken krijgen leerlingen toetsen en cijfers vanuit het reguliere vo.
Aan groep 8 leerlingen wordt een verplicht advies gegeven door de vijf leerkrachten. Voor SOOOOL is dit een tussenmoment. Pas als de leerling echt gaat overstappen naar het vo wordt het ‘echte advies’ gegeven.

SOOOOL 10-14 en de overgang naar het VO

Doel van SOOOOL 10-14: kinderen pas naar het reguliere vo laten overstappen wanneer ze daar aan toe zijn. Leerlingen stromen op verschillende momenten in en uit. De groepssamenstelling wisselt continu, omdat verschillende leerlingen verschillende vakken volgen op het vo. De leerkracht ontwikkelt lesmateriaal, is coach, geeft instructie voor rekenen en taal en begeleidt de Quests. Indien nodig ondersteunt de leerkracht leerling en ouders bij de schoolkeuze, indien nodig door mee te gaan kijken.

Succesfactoren

Het ontwikkelen van een dergelijk initiatief gaat het beste naast het 'oude'/bestaande onderwijs. Hiertoe is tijd en budget gefaciliteerd. Een externe begeleider op bestuursniveau hield de bestuurders in het vo en po aangehaakt. Nu is er veel contact tussen de teamleider van SOOOOL, de stuurgroep en de opdrachtgevers. Het concept wordt steeds doorontwikkeld op basis van feedback van leerlingen en ouders.

Vorige
Vorige

KC De Waaier

Volgende
Volgende

De Nieuwste School