KC De Waaier

In het kader van het overkoepelend onderzoek door LEPOVO zijn diverse scholen in beeld gebracht. Hoe organiseert Kindcentrum (KC) de Waaier in Zutphen een soepele, kansrijke overgang voor leerlingen tussen PO-VO?

Paspoort

- Naam school: Kindcentrum De Waaier, Zutphen

- Type onderwijs: PO. Kindcentrum de Waaier biedt kinderen van 2 tot en met 13 jaar opvang en onderwijs. De Waaier is een openbare, multiculturele basisschool, gespecialiseerd in taalonderwijs. Er zijn twee taalschakelklassen binnen De Waaier. De school heeft een schoolweging van 40, de populatie is zeer heterogeen en 80-90% van de leerlingen is meertalig.

- Naam geïnterviewden: Karin Derksen, schoolleider en Chantal Kuiken, intern begeleider

- Bestuur: Archipel Onderwijs & Kinderopvang

Van PO naar VO bij KC De Waaier

- Waartoe leren zij? Het team geeft bewust onderwijs vanuit hoge verwachtingen; iedere leerling én iedere ouder kan alles leren, mits juist ondersteund.

- Waarheen leren zij? Wat leren zij? Taal, rekenen en sociale vaardigheden krijgen prioriteit. Per ontwikkelingsdomein is er een werkgroep die zelf onderwijs ontwikkelt of samenstelt vanuit methoden. Alle leerlijnen zijn uitgewerkt in leerdoelen en deze hangen in de lokalen, dit biedt een observatiesysteem en ondersteuning bij het gedifferentieerd begeleiden van leerlingen.

- Hoe leren zij? Er wordt methodisch gewerkt, waarbij de leerdoelen centraal staan.

- Hoe is de rol van de leraar bij hun leren? De school volgt het EDI model, leerkrachtgestuurd en met verschillende werkvormen.

- Waarmee leren zij? Uitgaand van de SLO-leerdoelen wordt gewerkt met diverse methoden. Leerkrachten zetten dit flexibel in, passend bij de groep. De IB-er en schoolleider ondersteunen.

- Met wie leren zij? Leerlingen worden flexibel gegroepeerd voor instructie op basis van de leerdoelen. De groep voor meer-en begaafde leerlingen werkt aan projecten. In de twee taalschakelklassen wordt groepsdoorbroken gewerkt om zo snel mogelijk de taal (en rekenen) en schoolse vaardigheden aan te leren voor de doorstroming naar ‘regulier’ onderwijs (na gemiddeld 50 lesweken).

- Waar leren zij? In het eigen klaslokaal en buiten op het plein waar bewegend leren plaatsvindt.

- Wanneer leren zij? De school werk met een continurooster tot 14.00 uur.

KC De Waaier en de overgang naar het VO

De school heeft ingezet op de ontwikkeling naar werken vanuit hoge verwachtingen van leerlingen, ouders en van elkaar op een evidence-informed manier, waarbij meertaligheid gezien wordt als een kracht. Effect na vijf jaar: leerlingen stromen nu naar alle niveaus in het vo uit.

De duo-leerkrachten, schoolleider en IB-er geven ieder een advies per leerling. Deze adviezen worden gecombineerd tot een eenduidig advies. De school gebruikt het Cito leerlingvolgsysteem en de IEP doorstroomtoets. In het rapportfolio worden de resultaten weergeven middels de vooruitgang/groei in DLE. Kinderen geven aan waar ze goed in zijn en wat ze willen leren. Ouders hebben de ruimte om toe te voegen waar zij trots op zijn.

Het onderwijskundig rapport (OKR) wordt uitgebreid ingevuld met onderwijs- en ondersteuningsbehoeften zoals bevorderende- en belemmerende factoren. In de advisering nemen we ook de leerlingprofielen mee, een beschrijving van kindkenmerken die helpend zijn in het vo (beschreven door vo Zutphen).

Succesfactoren

De IB-er staat in direct contact met de coördinatoren van het 1e leerjaar van de vo scholen. De regionale po-vo werkgroep organiseert activiteiten waar de po- en vo scholen gebruik van kunnen maken, zoals een kijkje in elkaars keuken. Er is een doorstroomprogramma voor leerlingen met een complexe situatie en/of die de overgang spannend vinden. Voor hen zijn er en na de zomer een aantal bijeenkomsten, gericht op de behoeften van de leerling. Daarnaast is er de brugfunctionaris, die ondersteunt ouders, indien zij dat willen ook bij de overgang naar het vo.

Vorige
Vorige

Het Rhedens

Volgende
Volgende

SOOOOL 10-14