Het Rhedens

In het kader van het overkoepelend onderzoek door LEPOVO zijn diverse scholen in beeld gebracht. Hoe organiseert Het Rhedens in Dieren een soepele, kansrijke overgang voor leerlingen tussen PO-VO?

Paspoort

- Naam school: Het Rhedens, Dieren

- Type onderwijs: VO

- Naam geïnterviewde: Gwen Woesthof, afdelingsleider onderbouw

- Bestuur: Stichting het Rhedens

Van PO naar VO bij Het Rhedens

- Hoe leren zij? Het Rhedens biedt een X-tra klas, een plus-klas en een techlab. Ook is er een werkgroep doorlopende leerlijnen. De X-tra klas is voor kinderen in de groepen 7 en 8 die meer ondersteuning nodig hebben. Zij krijgen dat eens per week van docenten: deze lessen zijn gericht op de overgang naar het VO. De X-tra klas wordt aangekondigd met een informatiepakket en informatiemiddagen. De Plus-klas is voor meer- en hoogbegaafde leerlingen in groep 8; eens per week krijgen zij vakoverstijgende les. Het Rhedens werkt hiertoe nauw samen met het PO. Techlab: groep 8-leerlingen groep en hun leerkrachten volgen hier lessen techniek. Ook gaan de docenten naar de basisscholen om les techniek te geven. Deze samenwerking is een Sterk TechniekOnderwijs (STO) activiteit. De werkgroep doorlopende leerlijnen is samengesteld vanuit docenten van Het Rhedens en collega’s van de basisscholen. Één keer per acht weken een bijeenkomst: een studiedag, speeddates met vakdocenten en op (les)bezoek. Resultaat: enthousiaste docenten die bij het PO zijn gaan kijken.

Het Rhedens en de overgang naar het VO

Sinds schooljaar 2019-2020 wordt er op de huidige manier gewerkt. Vanuit de visie 'Een kansrijke overgang voor alle leerlingen van het primair onderwijs (PO) naar het voortgezet onderwijs (VO)' is er o.a. een warme overdracht: onze leerlingencoördinator spreekt fysiek de nieuwe leerlingen door, samen met de leerkrachten groep 8 van deze leerlingen op de basisscholen. Het schooladvies gegeven vanuit de basisschool is leidend voor onze plaatsing. De afdelingsleider en de leerlingencoördinator nemen de aanmeldingen door. Als ons iets opvalt in het dossier m.b.t. tot de plaatsing, dan gaan we het gesprek hierover aan met de leerkracht groep 8 op de basisschool.

In het begin van het schooljaar vinden er startgesprekken plaats tussen de coach, de ouders en het kind. Gedurende het schooljaar vinden er in deze samenstelling nog zo’n twee á drie gesprekken plaats. Dit noemen we driehoeksgesprekken, de leerling heeft tijdens deze gesprekken de regie.

Succesfactoren

Het ondersteuningsteam (remedial teacher, zorgcoördinator, orthopedagoog, gedragsdeskundige en ambulant hulpverlener) ondersteunen de coaches. Uiteraard is de afdelingsleider ook altijd beschikbaar voor de coaches om te ondersteunen bij bijv. moeilijke gesprekken met ouders.

Vorige
Vorige

Great Learning

Volgende
Volgende

KC De Waaier