Great Learning

In het kader van het overkoepelend onderzoek door LEPOVO zijn diverse scholen in beeld gebracht. Hoe organiseert Curriculum 10-14 een soepele, kansrijke overgang voor leerlingen tussen PO-VO?

Paspoort

Naam school: Curriculum 10-14, onderwijsconcept dat redeneert vanuit het groeiende puberbrein. Dit concept wordt door Great Learning Nederland aangeboden aan scholen, die als lidschool onderdeel zijn van de Community van Curriculum 10-14. Momenteel zijn dat 14 scholen.

Type onderwijs: PO en VO; 10-14 onderwijs

Naam geïnterviewde: Margreet Kamman, directeur, begeleider / trainer / onderwijs- en curriculumontwikkelaar

Bestuur: NVT

Van PO naar VO bij Curriculum 10-14

- Waartoe leren zij? Tieners verdienen onderwijs dat past bij hun brein. Tieners van nu zijn volwassen rond 2035 en bereiken een leeftijd van gemiddeld 100 jaar. Hun leven zal vol veranderingen zijn. Wat hebben ze nodig om zich te kunnen ontwikkelen en gelukkig te zijn?

- Waarheen leren zij? Drie categorieën leerdoelen; vakspecifieke, internationale en persoonlijke leerdoelen. Leren in de volle breedte, bijvoorbeeld: burgerschap is geen apart vak, maar wereldburgerschap waar ook persoonlijke leerdoelen onder vallen. Rekening houden met ontwikkelingsfase van het kind is uitgangspunt. Jong kind heeft iets anders nodig dan een tiener, qua begeleiding etc.

- Wat leren zij? Curriculum en onderwijsconcept zijn een! Grote thema’s die steeds abstracter worden. Het concept gebruikt de SLO-doelen en delen van Jenaplan en Montessorionderwijs, gecombineerd met inzichten vanuit hersenonderzoek (het specifieke tienerbrein).

- Hoe leren zij? Divers! Behoefte van instructie verschilt; verwerven (hoe leer je?) / verwerken / reflecteren. Drietrap vindt in elke les plaats. Moment op de dag maakt ook uit.

- Hoe is de rol van de leraar bij hun leren? De kern staat in het citaat van Jelle Jolles, auteur van ' Het tienerbrein: over de adolescent tussen biologie en omgeving': ‘steun, sturing en inspiratie zijn belangrijk’. Zowel coachen als richting en structuur bieden. Soms met het Directe Instructie Model (DIM), naast andere vormen. De leerkracht dient de klas en de tienerbreinen te kennen om te kunnen spelen met rollen.

- Waarmee leren zij? Curriculum 10-14 richt zich op leerkrachten en leidinggevenden in de school. Zij krijgen de beschikking over het gehele curriculum van Great Learning, met rubrics voor de vaardigheidsdoelen. Volgen van de ontwikkeling verloopt middels gesprekken met het kind.

Klik op de afbeelding om deze in het groot te zien (pdf)

- Met wie leren zij? De leerlingen leren vooral heel veel van elkaar; peer feedback is echt cruciaal voor het puberbrein. Ze willen graag geaccepteerd worden door leeftijdsgenoten (qua ontwikkeling heel logisch); bijna evolutionair gegeven, en dus spiegelen.

- Waar leren zij? Veel 10-14 initiatieven kennen heterogene groepen op een VO-locatie, anderen kennen homogene groepen op 2 locaties van PO en VO. Bij elk startpunt gaan de leerlingen naar buiten (of halen buiten naar binnen). Denk aan theaterbezoek bijvoorbeeld.

- Wanneer leren zij? Continurooster bij 10-14 scholen, van 9-half 3 (rekening houdend met het tienerbrein). Kinderen leren altijd en overal, ook buiten school om.

- Hoe wordt hun leren getoetst? Met behulp van leertrappen (vakspecifieke vaardigheden worden zo in kaart gebracht). Centraal staat het stimuleren van formatief handelen. Tieners vragen zelf wel om structuur, om te weten waar ze staan. Een toets is nooit een eindpunt, vanuit de visie: leren gaat altijd door; je wordt nooit afgerekend.

De overgang naar het VO bij Great Learning

Tot in de bovenbouw VO (15 jaar) is een kind in de groei; neurologische paden zijn nog zo in ontwikkeling. Gymnasiasten en kinderen die een praktijkschool nodig hebben, stromen misschien eerder uit, maar laat kinderen verder pas met 15 jaar kiezen.

In 10-14 onderwijs wordt ouders halverwege klas 2 geadviseerd te kijken naar klas 3. Liefst blijft het kind vier jaar in het curriculum, soms kiest het kind na klas 1 voor een VO-school. Ouders worden door de scholen zelf betrokken, hiervoor heeft Curriculum 10-14 een eigen informatiebrochure.

Curriculum 10-14,onderdeel van Great Learning Nederland, bestaat nu 4 jaar. Het is de vierde doorgaande lijn die wordt aangeboden. Curriculum10-14 begeleidt haar scholen met een implementatietraject van minimaal 8 dagdelen gedurende twee jaar. Dit zijn teamtrainingen, consulten met leidinggevenden en ontwikkelteams en onderwijsobservaties. Daarnaast bieden we opleidingen voor coördinatoren en leidinggevenden aan. Leraren ontmoeten elkaar op inspiratiemiddagen en Teamleiders wisselen tips & tricks uit op de intervisiebijeenkomsten.

Succesfactoren

Een schoolleider die veel op de werkvloer is, is de beste vorm van ondersteuning die een team kan krijgen. Minimaal 3 dagen per week aanwezig is ideaal.

Succes vergroot je volgens Curriculum 10-14 en Great Learning door het onderwijsstelstel in te richten volgens de ontwikkelingsfases van kinderen.

Vorige
Vorige

Samenwerking Zeeuws-Vlaanderen

Volgende
Volgende

Het Rhedens