Samenwerking Zeeuws-Vlaanderen

Hoe organiseren de scholen op Zeeuws-Vlaanderen, het Zwin College Oostburg, Lodewijk College Terneuzen en Reynaert College Hulst een soepele, kansrijke overgang voor leerlingen tussen PO-VO?

Paspoort

·       Naam scholen: Zwin College Oostburg/ Lodewijk College Terneuzen/ Reynaert College Hulst

·       Type onderwijs: heterogene brugklas, brede scholengemeenschap van vmbo Basis tot vwo

·       Naam geïnterviewde: Carlos de Smit, docent maatschappijleer en projectleider Zeeuws-Vlaanderen

·       Bestuur: VO- Zeeuws–Vlaanderen

·       Deelnemende basischolen: St. Bavo Oostburg, Op Dreef A’burg, St. Jozef Eede, Meerstromen Groede, St. Petrus-Wegwijzer S’dijke, Molenbolwerk, Schuttershoek IJzendijke, De Berenburcht Oostburg, OBS Breskens, De Nieuwe Van Dale Sluis, Kustschool Cadzand

Van PO naar VO bij Zwin College Oostburg, Lodewijk College Terneuzen, Reynaert College Hulst

·       Met wie leren zij? De samenwerking richt zich op leerkrachten en docenten van PO en VO in Zeeuws-Vlaanderen. Er wordt gewerkt aan een warme overdracht: een gezamenlijk overdrachtsformulier.

·       Aan het eind van dit schooljaar wordt een middag gehouden. Tijdens deze middag komen de groep 8-leerkrachten en mentoren van de brugklassen bij elkaar. Aan het woord komen de projectleider, de directeur van de brugklas en een beleidsmedewerker vanuit het po. Bij het laatste onderdeel gaan de mentoren met de groep 8-leerkrachten rond de tafel en is er een warme overdracht, zodat leerlingen goed kunnen starten in het nieuwe schooljaar. Vanuit het overdrachtsformulier en de warme informatie van de groepsleerkracht worden groepen geformeerd. Dit samenkomen gebeurde al langer, nu is de uitwisseling van de ontwikkelingen in het po en vo toegevoegd.

·       Waar leren zij? In groep 8 op de basisschool, als groep 8 op het voortgezet en als brugklasser in de brugklas.
De afspraken lopen via de directeuren en de leerkrachten van PO. Tijdens de ochtend op het Zwin College wordt een deel van de ochtend verzorgd door de eigen leerkracht, andere deel door een docent van Zwin College.

·       Wanneer leren zij? De focus ligt op agendagebruik door de leering. De agenda gebruiken ze het hele jaar door en in ieder geval in het tweede gedeelte van groep 8.
Bruggenbouwers in Oostburg is 3 ochtenden per schooljaar: dit zijn per ochtend 2 gastlessen door vo-docenten. In Terneuzen zijn de doedagen in november en in Hulst in januari de snuffeldagen. Viermaal per schooljaar brengen de basisscholen een bezoek aan het Zwin College (tussen eind september-half november, eind november-half januari, open dag eind januari, tussen voorjaars- en meivakantie).

·       Hoe worden leerlingen gevolgd en getoetst? Er is nu voor het tweede jaar een enquête uitgezet onder de leerlingen. Ook komend jaar zullen we de enquête uitzetten. Wij hebben de hoop dat we gaan zien dat het “normaler” wordt om naar de grote school te gaan en dat de leerlingen ervaren al de vaardigheden te hebben die ze hier meteen kunnen toepassen. Er is een wil om leerlingen nog meer te volgen in bv. cijfers van bepaalde vakken of bepaalde vaardigheden om vervolgens te kunnen meten of deze verbeteren door de activiteiten die wij aanbieden. Zo ver is het helaas nog niet.

Zwin College Oostburg, Lodewijk College Terneuzen, Reynaert College Hulst en de overgang naar het VO

Samenwerking tussen PO en VO loopt sinds 2019, gericht op het laten slagen van de leerling in de brugklas. Er lopen nu nog twee subsidies, maar als die zijn afgerond wordt het project voortgezet; het bestuur is erg enthousiast. Er is geconstateerd dat het slagen van een activiteit staat of valt als de school er als team achter gaat staan. En de praktijk is dan nogal eens weerbarstiger. Het is van belang dat ook het bestuur hierachter staat en uitdraagt.

Leren leren: het project wil leerkrachten laten inzien dat als we het met z’n allen doen, de leerling er de vruchten van plukt. Middels scholing proberen we collega’s in zowel po als vo hierin mee te nemen. Ook hebben we, in de maand januari, collega’s de mogelijkheid geboden om bij elkaar in de keuken te kijken. 24 basisscholen, 9 collega’s uit Oostburg en 2 collega’s in Terneuzen hadden hier interesse in.

Wat gaat goed?

PO en VO waren vroeger vreemden van elkaar, waar ze elkaar nu beter kennen. Dit is helpend voor de leerlingen. Toekomstbeeld is het hebben van nog wat kortere lijnen tussen mensen en organisaties, bijvoorbeeld door nog regelmatiger overleg, gezamenlijke activiteiten en projecten ten behoeve van de leerlingen.

Vorige
Vorige

Innerwaard

Volgende
Volgende

Great Learning