Innerwaard

Hoe verloopt de overgang van PO-VO bij stichting Innerwaard?

Paspoort

· Naam scholen: stichting Innerwaard omvat Bernadetteschool, IKC Kameleon, IKC De Hoge Hoeve, Sport IKC Het Startblok, IKC De Brug, IKC Remigius, IKC Joannes, Montessori IKC De Groene Ring in Loo, Duiven, Westervoort, Groessen

· Type onderwijs: PO

· Naam geïnterviewde: Judith van Iersel, projectcoördinator doorgaande lijn 0-18 jaar

· Bestuur: Innerwaard

· Innerwaard werkt intensief samen met drie VO-scholen

Van PO naar VO bij Innerwaard

Werken vanuit visie: 'Liemers Lijstje'

Vanuit de overtuiging dat het huidige onderwijs kinderen onvoldoende voorbereidt op de complexe en snel veranderende maatschappij, is door een groep betrokken professionals in de Liemers het initiatief genomen om in gesprek te gaan met leerlingen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Hoe kijken zij bijvoorbeeld tegen leren aan en wat hebben ze daarbij (nog meer) nodig? Liemers Lijstje vertegenwoordigt op deze manier kinderen en jongeren in de regio. In 2017 sprak Liemers Lijstje met bijna 2000 leerlingen. Hoe wil je het liefst leren en hoe moet jouw leeromgeving eruitzien? Door middel van bestaande klankgroepen zijn ook ouders meegenomen in de gesprekken.

De zeven beloften van het Liemers Lijstje zijn de leidende principes voor de ontwikkeling van het leren in De Liemers:

1. We zien wie je bent en je merkt dat we in je geloven
2. Wij hebben hoge verwachtingen van elkaar
3. Leren is leuk en kan overal
4. Jouw leeromgeving is boeiend, inspirerend en uitdagend
5. Je hebt altijd zelf een keuze
6. Als het samen kan, doen we het niet alleen
7. Je weet wat je moet leren en wat je ermee kunt doen

· Met wie leren zij? Vanuit de visie 'Liemers Lijstje' is de samenwerking gericht op leerling en leerkracht. Leerlingen leren door de belevingswereld te ervaren van VO leerlingen. Kennismaken met het VO en alle andere veranderingen naast de vakinhoudelijke componenten (andere vakken, meerdere vakken, andere didactiek).
Leerkrachten PO en leerkrachten VO leren over eigen grenzen heen. Meedraaien en lesgeven in elkaars werelden. Ook door bijvoorbeeld de mogelijkheid om eigen lessen met een eigen groep 7/8 in een lokaal op het Candea College te geven.

Meer over het Liemers Lijstje in deze video

· Waar leren zij? Zowel in de PO-school als de VO-school, maar ook daarbuiten.

· Wanneer leren zij? Wisselend. Afhankelijk van de mogelijkheden die de leerkrachten benutten. Het varieert van wekelijks tot jaarlijks.

· Hoe worden leerlingen gevolgd en getoetst? De leerkrachten en docenten verzorgen naast warme overdrachten (voor de start van het nieuwe schooljaar), warme terugkoppelingen (zes weken na de start van het nieuwe schooljaar) ook activiteiten als: ‘hoe gaat het nu met’ (leerlingen laten zelf hun oud-leerkrachten weten hoe het met ze gaat op het VO) en mini maatwerklessen (dagelijks zeven maanden lang aanbod van minilessen onder schooltijd als de VO-school echt draait. VO-lessen met lesdoelen voor leerlingen groep 7/8 en hun leerkrachten.) Tevens is het mogelijk voor onze leerkrachten groep 7/8 om een lokaal te reserveren op het Candea College, hier kunnen zij eigen lessen aan leerlingen geven, ze zijn dan op het vo, maken pauzes mee, maken uitstapjes naar minilessen. Middels onderzoeken, evidence-informed werken worden de leeropbrengsten onderzocht.

Innerwaard en de overgang naar het VO

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Onze vier kernwaarden zijn vertrouwen, verbinding, verantwoordelijkheid en vakmanschap. In het Liemers Lijstje staan zeven beloften aan leerling en professional.

We hebben in het PO de leerlingen goed in beeld. Als we twijfelen of meer informatie nodig hebben voor de beste plek voor de leerling, gaan we in gesprek met het VO over mogelijkheden en kansen. We werken vanuit relatie en vertrouwen. We kennen elkaar.

Wat gaat goed?

Door elkaar te kennen en in gesprek te zijn met elkaar hebben leeractiviteiten gericht op een soepele overgang PO-VO veel meerwaarde voor de professionals. De partners -vanuit de diverse kinderopvang organisaties, VO-scholen en PO-besturen- van het Liemers Lijstje werken samen en inspireren elkaar. Ze ondersteunen elkaar om de zeven beloften die er zijn gedaan aan de kinderen in de Liemers realiteit te laten worden.

Leerkrachten en docenten leren wekelijks, structureel een schooljaar lang van en met elkaar in elkaars leeromgevingen. Door elkaar te kennen en in gesprek te zijn met elkaar, vindt professionalisering plaats. Wij werken evidence-informed, de leeropbrengsten zijn geëvalueerd. Jaarlijks vinden er evaluatiemomenten plaats waarbij collega’s uit het PO en VO aanwezig zijn. Er wordt tijdens deze momenten gekeken naar huidige projecten, activiteiten en initiatieven.

Vorige
Vorige

Candea College

Volgende
Volgende

Samenwerking Zeeuws-Vlaanderen