Candea College

In het kader van het overkoepelend onderzoek door LEPOVO zijn diverse scholen in beeld gebracht. Hoe organiseert het Candea College in Duiven een soepele, kansrijke overgang voor leerlingen tussen PO-VO?

Paspoort

  • Naam school: Candea College, Duiven

  • Type onderwijs: Eenjarige dakpanklassen. Ook biedt Candea 'Liemers Lijstje-projecten' die wekelijks plaatsvinden waarbij leerlingen PO en VO, leerkrachten en docenten in elkaars leeromgeving bewegen, het project Wijzer Worden en mini maatwerklessen voor leerlingen in groep 7 & groep 8.

  • Naam geïnterviewden: Odette Westerveld (contactpersoon mavo, havo en vwo) en Romy Slagter (contactpersoon vmbo)

  • Bestuur: Quadraam

Van PO naar VO bij het Candea College in Duiven

Klik op de afbeelding om het artikel te lezen

  • Waartoe leren zij? Groepen 7 & 8 en hun leerkrachten komen op onze school kijken en mini maatwerklessen volgen. De lessen worden negen maanden lang, elke dag en op verschillende tijdstippen per dag, tijdens de reguliere schooldag aangeboden. Doel: de overgang PO-VO laagdrempeliger maken voor leerlingen en hun leerkrachten. Praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek naar de mini maatwerklessen wijst uit dat mini maatwerklessen bijdragen aan een soepele overgang van de basisschool naar de middelbare school.

  • Waarheen leren zij? Elke mini maatwerkles heeft vastgestelde lesdoelen. Bij de les Robotica is dit bijvoorbeeld: de basis van elektriciteit begrijpen en leren iets te maken aan de hand van een instructie. Lees hier meer over het toegepaste wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van de mini maatwerkles.

  • Wat leren zij? Elke les, dus elk vak heeft eigen vastgestelde lesdoelen, te vinden in het digitale inschrijfsysteem voor het PO. We verspreiden een poster onder alle basisscholen met daarop het lesaanbod en wijze van inschrijven in het begin van het schooljaar.

Klik op de afbeelding voor een vergroting in PDF

  • Hoe leren zij? Leerlingen leren door het ervaren naar (zelf fietsen) en in ons schoolgebouw, en het ervaren wat een vak op de middelbare school nu precies inhoudt. Op maat, door te beginnen bij het activeren van voorkennis en hierop verder in te spelen. Candea levert maatwerk: alle reguliere leerlingen, in alle leerjaren en in alle niveaus volgen maatwerklessen. Het project Wijzer Worden, voor kinderen uit groepen 7 & 8 die meer aankunnen, biedt verschillende leerroutes van 8 weken, waarvoor ze worden aangemeld door de keerkracht. Terugkoppeling vindt plaats over het geleerde  aan de leerkrachten PO om hierop verder te gaan.

  • Hoe is de rol van de leraar bij hun leren? De docent VO helpt en geeft tips om een oefening goed te kunnen maken in de mini maatwerkles en/of doet het voor. De leerkracht PO ervaart mee en helpt op verzoek mee in de les. 

  • Waarmee leren zij? Door te doen (mini maatwerkles, gym), door te kijken, te maken, te spreken. Er wordt ook gebruik gemaakt van de voorkennis van leerlingen.

  • Met wie leren zij? Met hun medeleerlingen, leeftijdsgenoten en leerkracht(en).

  • Waar leren zij? Op drie locaties. Het kennisniveau van de leerlingen maakt niet uit, er worden op elke locatie lessen gegeven.

  • Wanneer leren zij? In de les, van 60 minuten. Het PO kan voor een dag(deel) een lokaal op het Candea College gebruiken, voor eigen lessen door de leerkracht PO met uitstapjes naar de maatwerklessen.

  • Hoe wordt hun leren getoetst? Er vindt geen toetsing plaats.

Werken vanuit visie: 'Liemers Lijstje'

Vanuit de overtuiging dat het huidige onderwijs kinderen onvoldoende voorbereidt op de complexe en snel veranderende maatschappij, is door een groep betrokken professionals in de Liemers het initiatief genomen om in gesprek te gaan met leerlingen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Hoe kijken zij bijvoorbeeld tegen leren aan en wat hebben ze daarbij (nog meer) nodig? Liemers Lijstje vertegenwoordigt op deze manier kinderen en jongeren in de regio. In 2017 sprak Liemers Lijstje met bijna 2000 leerlingen. Hoe wil je het liefst leren en hoe moet jouw leeromgeving eruitzien? Door middel van bestaande klankgroepen zijn ook ouders meegenomen in de gesprekken.

De zeven beloften van het Liemers Lijstje zijn de leidende principes voor de ontwikkeling van het leren in De Liemers:

1.     We zien wie je bent en je merkt dat we in je geloven
2.     Wij hebben hoge verwachtingen van elkaar
3.     Leren is leuk en kan overal
4.     Jouw leeromgeving is boeiend, inspirerend en uitdagend
5.     Je hebt altijd zelf een keuze
6.     Als het samen kan, doen we het niet alleen
7.     Je weet wat je moet leren en wat je ermee kunt doen

 De PO-scholen van Innerwaard werken ook vanuit het Liemers Lijstje. Zij maken gebruik van de mini-maatwerklessen van Candea

De overgang van het PO naar het VO bij het Candea College

De poster over de mini maatwerklessen, die aan het PO wordt gestuurd

Het Candea College werkt intensief samen met basisscholen. Er vinden gezamenlijke projecten plaats, expertise van collega’s van basisscholen en het Candea College wordt gedeeld en er zijn warme overdrachten. Zo worden alle eerstejaarsleerlingen na zes weken door de mentoren besproken met de collega’s van groep acht. In de leerlingenraad spreken leerlingen van het PO en het Candea College met elkaar. Er vinden vanaf groep zeven gesprekken plaats met ouders, leerkrachten en IB’ ers: Wat hebben leerlingen nodig, wat kan het Candea College bieden en hoe geven professionals uit het basisonderwijs en het Candea College dit samen vorm. De contactpersonen PO-VO, mentoren, het ondersteuningsteam en de teamleiders zijn betrokken bij de overgang. Bij de plaatsing is de visie van de basisschool leidend. De contactpersonen ervaren het contact met scholen en ouders als positief; de overstap voor leerlingen wordt minder spannend doordat leerlingen al één of meerdere keren naar het Candea College zijn gekomen. Aan het eind van de dakpanbrugklas kunnen leerlingen door naar het meest passende niveau op basis van de twee cijfers die ze krijgen, maar ook de inzet, werkhouding en motivatie tellen mee.

Succesfactoren

De zeven beloften van het Liemers Lijstje zijn de leidende principes voor de ontwikkeling van het leren in De Liemers. De visie in het Liemers Lijstje werkt al zo'n 7 jaar voor kinderopvang, PO en VO: hieruit is een intensieve samenwerking voortgekomen. Uit gesprekken met zo'n 2000 kinderen, leerlingen PO en VO (en ouders) bleek in 2017 hoe zij aankijken tegen leren en wat ze hebben daarbij (nog meer) nodig hebben. Liemers Lijstje vertegenwoordigt op deze manier kinderen en jongeren in de regio.

Aandachtspunten

Voor de basisscholen is het duidelijk wat de contactpersonen PO-VO doen, binnen het VO kan dit beter. Mentoren VO moeten meer zitten op de begeleiding van leerlingen. Meer aandacht, en een beter programma voor hoogbegaafde leerlingen. De overgang kan nog soepeler en kansrijker door PO en VO van elkaar te laten leren door meer bij elkaar te kijken. Binnen het VO leren we heel veel (goed aangeleerd) gedrag weer af en dat is soms zonde.

Vorige
Vorige

Connect College - 10-14 Onderwijs regio Echt (L.)

Volgende
Volgende

Innerwaard