Junior College Moerdijk

In het kader van het overkoepelend onderzoek door LEPOVO zijn diverse scholen in beeld gebracht. Hoe organiseert het Junior College Moerdijk een soepele, kansrijke overgang voor leerlingen tussen PO-VO?

Paspoort

- Naam school: IKC De Arenberg, Zevenbergen

- Type onderwijs: PO

- Naam geïnterviewde: leerkracht groep 8

- Bestuur: De Waarden

- Het Kindcentrum werkt samen met Kindcentrum De Boemerang, Basisschool De Neerhof en met Het Markland College Zevenbergen.

Van PO naar VO bij het Junior College Moerdijk (JCM)

- Waartoe leren zij? Een zachte landing in de brugklas. Alle groep 8-leerlingen doen mee.

- Waarheen leren zij? Leerlingen maken kennis met het reilen en zeilen op een vo, met een andere cultuur. In het project ligt de nadruk op de executieve functies. Leerlingen krijgen uitleg hierover en gaan aan de slag. Registreren wat ze hebben gedaan en of alles gelukt is. Indien niet: dan aangeven wat ze anders zouden (moeten) doen.

- Wat leren zij? Er wordt projectmatig gewerkt; aan het eind moeten ze een eindproduct presenteren. Leerlingen zien op deze manier het vo van binnen. Ze zijn er een aantal lesuren en een pauze. Ze krijgen gastlassen en proeflessen voor verdieping van het project en leren vanuit meerdere invalshoeken te kijken naar het project. De executieve functies komen hier bij kijken, zoals bij huiswerk maken, plannen en samenwerken.  

- Hoe leren zij? Ze krijgen les van leerkrachten groep 8 en docenten VO. Zij bieden projectmatig werken aan; dit ontwikkelen ze samen. De leerlingen krijgen een korte instructie en werken samen in teams met groep 8 en brugklassers.

- Hoe is de rol van de leraar bij hun leren? Een leerkracht heeft 9 leerlingen uit de eigen klas, een aantal uit de andere scholen en deze begeleidt hij/zij samen met een VO-docent. De leerkrachten en docenten leren elkaar beter kennen en wisselen kennis en ervaringen uit.

- Waarmee leren zij? Coöperatieve werkvormen, gast- en proeflessen, op de art and design afdeling en met ondersteuning van oudere leerlingen.

- Met wie leren zij? Leerlingen worden gesplitst in groepen van 30 (PO en VO door elkaar), verdeeld over de deelnemende docenten en leerkrachten.

- Waar leren zij? Op het Marklandcollege

- Wanneer leren zij? Zes dagen, verspreid over het schooljaar. Elke dag had twee lesuren en een pauze. Twee bijeenkomsten hadden een extra lesuur. En een presentatie op een woensdagavond.

- Hoe wordt hun leren getoetst? Er is geen beoordeling voor het eindproduct, wel een certificaat voor deelname.

De overgang van het PO naar het VO bij het Junior College Moerdijk

De basisschool geeft advies op basis van diverse toetsen en de plaatsingswijzer. De school kijkt ook naar de werkhouding en inzet van de leerling. Bij het advies zijn de directeur, ib’er en leerkrachten groep 8 betrokken, eventueel aangevuld met collega’s vanuit het voorlopig advies van groep 7. Vooraf is er per leerling overleg. Leerlingen en ouders worden ondersteund en betrokken bij de keuze via het voorlopig advies groep 7, bij de informatieavond groep 8 en de informatieavond voortgezet onderwijs.

Succesfactoren

Het contact en de samenwerking tussen PO en VO is goed. Dit wordt georganiseerd door de projectleider. De werkgroep onderhoudt goed onderling contact. Ze staan open voor elkaars praktijken. Verdere groei in de samenwerking is mogelijk door met elkaar op te trekken, informeel bijeen te komen en op verschillende locaties af te spreken.
De ervaring is: je leert dit pas als je voor de klas staat. En je moet kennis hebben waar je je leerlingen naartoe stuurt. Dat kan in dit project.  Het maakt ook nieuwsgierig, hoe het in andere provincies is georganiseerd.

Vorige
Vorige

Tienercollege Doetinchem

Volgende
Volgende

Connect College - 10-14 Onderwijs regio Echt (L.)