Tienercollege Doetinchem

In het kader van het overkoepelend onderzoek door LEPOVO zijn diverse scholen in beeld gebracht. Hoe organiseert Tienercollege 't Prisma in Doetinchem een soepele, kansrijke overgang voor leerlingen tussen PO-VO?

Paspoort

• Naam school: Tiener College Prisma, Doetinchem, opgezet in 2012 en sinds 2021 een eigen school

• Type onderwijs: Tussenjaar na PO (soms na een versnelling)

• Naam geïnterviewde: Lilian Smeenk, schoolleider

• Bestuur: Scholengroep GelderVeste

Van PO naar VO bij Tienercollege 't Prisma

• Met wie leren zij? Met de klas van 20, samengesteld met leerlingen die hiervoor hebben gekozen samen met hun ouders

• Waar leren zij? In de school zijn twee lokalen en de gang beschikbaar. Leerlingen bepalen samen waar zij hun werk doen.

• Waarmee leren zij? Voor de thema’s wordt gewerkt met de bronmaterialen van Great Learning en leerlingen zoeken zelf verder naar informatie. Er worden methoden gebruikt die ontwikkeld zijn voor het vo en mbo, zoals de Deviant startrekenboeken. Deze methoden zijn ingedeeld naar de niveaus 1F, 2F, 3F.

• Wanneer leren zij? Van 8.30 tot 14.00 uur. Er zijn twee blokuren voor de basisvakken. In het derde blokuur (10-14) worden er diverse masterclasses gegeven rond het thema.

• Hoe worden leerlingen gevolgd en getoetst? Vanuit de overdracht van de basisschool wordt samen met de leerling bepaald waar die staat en wat die nodig heeft. Daarna wordt er gericht gewerkt aan persoonlijke doelen om hiaten te ‘repareren’.  Ze doen de IEP-doorstroomtoets en aan het eind van het schooljaar de ‘Jij! Toets, al wordt gezocht naar toetsen met een betere aansluiting tussen po en vo. Eigen volgsysteem is ontwikkeld in excel.

Tienercollege 't Prisma en de overgang naar het VO

‘t Prisma is een onderwijsgemeenschap waar kinderen onderwijs aangeboden krijgen vanuit een inclusieve cultuur in een doorlopende leerlijn van 2-14 jaar. ’t Prisma wil kinderen de ruimte geven zich te ontwikkelen tot volwassenen die ‘vaardig, waardig en aardig’ zijn. 

De school sluit aan op twee VO scholen. De leraren zijn vooral coachend, zij bieden elke leerling maatwerk. Leerlingen werken aan hun eigen ontwikkellijn. Al het werk en alle toetsen worden altijd door de coach besproken met de leerling. Successen worden bepaald op basis van de eigen ontwikkellijn en worden altijd gevierd.
De vaste leraren werken in de basisschool in PLG’s en leerteams. Zij mogen alle professionalisering volgen die zij denken nodig te hebben. Zo hebben ze zich enorm verdiept in het tienerbrein. De vrijwilligers en studenten die masterclasses geven worden zorgvuldig geselecteerd. De master Educational Needs (voorheen SEN) is eigenlijk een must om te kunnen kijken naar de leerlingen en om goed bij hen aan te sluiten.

 Wat gaat goed?

De meeste leerlingen worden aangemeld door ouders die het gevoel hebben dat er meer in zit dan de basisschool (pre-)adviseert. Het merendeel krijgt na een jaar Prisma een hoger advies, bij drie kinderen scheelde dit twee niveaus. Er is altijd een warme overdracht, voor ieder kind. Na de start op het vo is er ook altijd een terugkoppelgesprek. Er wordt naar aanleiding van het niveau-advies ook contact met de leverende po scholen gezocht, waarbij het TienerCollege hulp aanbiedt voor het verder ontwikkelen van hun onderwijs. Dit wordt steeds meer geaccepteerd.

Volgende
Volgende

Junior College Moerdijk